4. Halong bay

26 juli 2016 - Ha Long Bay, Vietnam

lVandaag gaan we naar Halong Bay. Een minicruise, heel toeristisch maar toch een aanrader volgens iedereen.  We worden om half acht opgehaald en omdat de Vietnamezen bij de dag leven zijn we dit keer te laat. De receptionist plukt ons om 7.25 uur uit de ontbijtzaal en we pakken snel onze koffers uit onze kamers. Onze bus met chauffeur staat klaar bij de deur en de chauffeur komt wat gehaast over. De hele staf zwaait ons om half acht uit en we krijgen nog een slinger mee die geluk brengt. De chauffeur spreekt helaas geen woord Engels en de airco staat ijskoud. Ruben en Emma  dommelen al snel weg maar ik doe geen oog dicht. De chauffeur heeft er een sport van gemaakt iedereen in te willen halen en het gaat af en toe maar net goed. Hij toetert er flink op los en zit op bumpers van alle voorgangers. In Nederland zou iemand met zo'n rijstijl van de weg worden gehaald. De reis duurt ongeveer 3 uur. Na een toeristische stop bij een soort attractiehal met souvenirs en een groep naaisters, waar we als  kuddevee doorheen worden geleid, zijn we bij onze bestemming aangekomen. We worden natuurlijk weer gastvrij ontvangen. Soms voel ik me een beetje bezwaard door al het personeel wat z'n best doet voor ons. Een welkomsdrankje, fruit en een uitgebreide programma beschrijving door gastvrouw Anna  en gastheer Victor. De echte namen zijn niet te onthouden dus hebben ze zelf namen verzonnen. De komende 24 uur ga ik door het leven als mrs. Marie. Ik denk dat deze naam gemakkelijker voor ze is. We worden meegenomen naar de boot waar de crew zich aan ons voorstelt. Vervolgens worden we naar onze kamers gebracht en hebben 10 minuten om ons op te grissen voordat de vijfgangen lunch begint. In totaal zijn er 19 gasten: Spanjaarden, Australiërs, noord Ieren en wij. Het eten is geweldig maar veel.... Na de lunch hebben we even de tijd waarna we een prachtige grot hoog in de rotsen gaan bezoeken. We verlaten het schip met een klein bootje en verkennen onder begeleiding van Victor de grot. Na de grot gaan we naar een lagune waar een serene rust is. Ruben en Emma met een kajak en ik met een gewone boot. Een prachtige plek. De Halong Bay Is een van de zeven natuurwonderen en het is er ook echt prachtig. de bijzondere rotsen liggen verspreid in de baai en geven het gebied iets sprookjesachtigs. Om 17 uur is het happy hour en we nemen een lekkere cocktail boven op het dek. Emma en ik mojito en Ruben een long island icetea (zonder ijsthee). We krijgen nog een korte cursus springroll maken op het dek en genieten van de ondergaande zon. Na het weer heerlijke vijfgangen diner (deze krijgen we echt niet op) zit de dag er op. Emma en ik gaan nog even naar het dek en Ruben gaat slapen. Morgenochtend staat om 6.15 uur de Tai chi gepland....