20. phnom penh

10 augustus 2016 - Phnom Penh, Cambodja

Na een lekker ontbijt bij het zwembad staat onze chauffeur om 9.00 uur klaar. We gaan vandaag naar de Killing Fields. Choueng Ek is van de meer dan 300 killing fields het meest bekend. Meer dan 20.000 mensen zijn hier tijdens het regime van pot en de rode khmer vermoord. In totaal zijn er in Cambodja bijna vier miljoen mensen vermoord, iedereen die gestudeerd had, een kantoorbaan had, brildragend was of gelovig werd opgepakt en vermoord. Ongeveer een kwart van de eigen bevolking!! Het was heftig en indrukwekkend. In het herdenkingsgebouw liggen 9000 schedels opgeslagen, gesorteerd op geslacht, leeftijd en hoe ze zijn gestorven. De rest van de slachtoffers liggen nog in de massagraven. Uit eerbetoon worden ze niet meer verplaatst. Na deze plaats gaan we door naar de gevangenis waar de mensen eerst zijn opgesloten. Ook daar is iedereen onder de indruk. De stapels met schedels zijn stille getuigen van de verschrikkelijke gebeurtenissen. We moeten na dit bezoek echt even omschakelen. De lunch leidt ons behoorlijk af vooral omdat we door het voltallige personeel worden begroet bij de entree en na afloop. Iedereen buigt met de handen gevouwen. Het is bijna niet echt. We buigen op dezelfde manier terug maar omdat we zoveel mensen begroeten voelt het ook een beetje gek. Na de lunch gaan we naar het nationaal museum met prachtige beelden en sculpturen en vervolgens naar het koninklijk paleis met de zilveren pagode. In de stromende regen lopen we over het terrein (een enorme moesson bui) en bekijken we de verschillende gebouwen. De zilveren pagode mogen we helaas niet fotograferen, de tegels zijn bijna allemaal bedekt met tapijt. De tegels liggen los en je voelt ze bewegen onder je blote voeten. Een paar zichtbare tegels zitten met tape aan elkaar geplakt. We besluiten in het hotel te eten, de regen valt nog steeds met bakken naar beneden.