21. Phnom Penh - Siem Reap

12 augustus 2016 - Siem Reap, Cambodja

Om kwart voor tien worden we opgehaald voor de busreis naar Siem Reap. De bus zit helemaal vol met toeristen, maar gelukkig is de airco redelijk goed. Voor ons is dit de eerste keer met zo'n touringcar en we zijn benieuwd hoe het precies in z'n werk gaat. We hebben vaste plaatsen en bij binnenkomst krijgt iedereen een croissant en water. Na 1,5 uur maakt de bus een eerste stop bij een wegrestaurant. De bus rijdt flink door en we zien het Cambodjaanse landschap aan ons voorbij trekken. Het is prachtig groen; rijstvelden en kleine dorpjes wisselen elkaar af. De hele streek bestaat volgens mij uit akkerbouw waarvan de rijstvelden het belangrijkste bron van inkomsten  zijn. Het land is nog veel puurder dan Vietnam en minder toeristisch. De meeste huizen zijn gebouwd op hoge palen. Onder het huis loopt het vee; vaak een of twee witte magere runderen. Maar ook een tafel met stoelen, de scooter, soms een auto en allerlei spullen die op het land gebruikt worden staan onder het huis gestald. De huizen lijken groter dan de Vietnamese huizen, maar de mensen ogen wel armer. De reis duurt ruim 6 uur en tijdens de tweede stop raken we In gesprek met twee Nederlanders. Zij hebben rondgetrokken in Cambodja en vonden het land prachtig. Maar het mooiste was wel Angkor! Na 6 uur komen we aan in Siem Reap. De Tuktuk driver die voor ons klaar stond brengt ons morgenvroeg (4.40 uur!!) naar Angkor om daar de zon op te zien komen. In villa Amalia is geen restaurant dus we besluiten vroeg te eten in de stad en om 2100 uur liggen we in bed.