3. Hanoi dag 2

24 juli 2016 - Hanoi, Vietnam

Vanochtend gaan we met de taxi richting mausoleum Ho Chi Minh. Het is onze eerste communistische ervaring in Vietnam. Een enorm gebouw met een groot park er om heen. De entree is gratis maar je wordt door de paden geleid met militaire precisie. Eerste stop: tassen weg, fototoestel in speciale tas. Tweede stop: fototoestel inleveren. Mannen in witte uniformen begeleiden de lange stoet met mensen. Eigenlijk staan we nooit stil, iedereen loopt langzaam door. Vlak bij het mausoleum moeten ook de telefoons weggeborgen en wordt iedereen verzocht zijn mond te houden. Trap op, we formeren ins in rijen van twee. Wanneer je niet doorloopt trekt een geüniformeerde bewaker aan je arm. Een grote vierkante ruimte met in het midden de grote leider. Hij ligt opgebaard tussen vier wachters. Stil staan mag niet en voordat we het weten staan we weer buiten. We worden via het park, toeristen betalen entree, terug geleid. Zijn werkpaleis, woning en auto's  zijn hier te bewonderen. Het is bloedheet en lopen samen met honderden anderen door de prachtig aangelegde tuin. De een pilaar pagode is onze volgende stop. Ik vond hem niet enorm indrukwekkend. Met de taxi - heerlijk die airco- naar de temple of literature, de eerste universiteit van Vietnam. We besluiten de ochtend met een koele douche en een lunch in het hotel. In de middag bezoeken we The french  quarter en gaan daarna door naar het waterpoppentheater. De spelers staan achter doeken in het water terwijl ze de poppen bewegen. De muziek is echt Aziatisch en de teksten onbegrijpelijk. Wel erg leuk om mee te maken, vooral om de hele sfeer. Wanneer we weer naar buiten lopen lijkt het straatleven nog chaotischer en drukker dan de vorige dag. Oversteken gaat vreemd genoeg ook nu weer goed, het lijkt een wonder dat er niemand wordt aangereden. We zoeken een restaurant hoog boven de straat en zien onder ons de chaos.....Een korte wandeling over de drukke markt en terug naar ons hotel.